| 4.1 CONSTRUCCIONS I EQUIPAMENTS
Les grans inversions en infrastructures s'han aconseguit, en part, gràcies a la participació dels nostres grups d'investigació en les convocatòries competitives específiques, però han estat possibles, fonamentalment, gràcies als Plans d'Inversions de la Generalitat valenciana (complementaris del Pla Plurianual de Finançament) i a la captació de Fons Estructurals de Desenvolupament Regional associats als Programes Operatius. Entre les previsions del Programa Plurianual de Finançament (1999-2003) es contempla que, a partir de 2003, les inversions s'efectuen a càrrec de partides pressupostàries pròpies de cada universitat. Caldrà adequar el ritme de desenvolupament de les grans instal·lacions a l'evolució real de les previsions del Programa Plurianual de Finançament i renegociar-lo en termes d'equitat per a la Universitat de València. Durant el període 2002-2003, s'atendran els compromisos específics que es relacionen més endavant i es planificarà, conjuntament amb els representants dels campus, la priorització del desenvolupament de nous projectes i també la rehabilitació i la reutilització d'aquells espais que queden alliberats a conseqüència de la conclusió de les accions. D'acord amb l'objectiu general abans assenyalat, la nostra candidatura assumeix com a propis els compromisos ja adquirits, a curt i mitjà termini, en el marc dels Plans d'Inversions i Programes Operatius. Això inclou no sols construir les grans instal·lacions als Campus de Blasco Ibáñez, Burjassot-Paterna i Tarongers sinó també mantenir i potenciar els Programes d'Inversió Propis amb partides descentralitzades que permeten atendre: les obres de reforma, ampliació i millora en els tres campus, el cofinançament de l'extensió de la Universitat a Ontinyent o Programes com els d'Equipament de Laboratoris Docents, de millora del confort docent, Promoció de la Investigació o el Pla Informàtic. 1. Campus de Tarongers. Es completarà la urbanització i la creació d'espais verds i esportius d'ús públic en el Campus de Tarongers. Així mateix, es completaran els projectes tècnics de construcció d'edificis que permetran satisfer la previsió de necessitats docents i de serveis al Campus: Aulari Oest, Edifici departamental de les Facultats de Psicologia i Ciències Socials, Edifici per a la Facultat de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport i l'Escola Universitària de Fisioteràpia, Edifici General de Serveis. D'altra banda, a càrrec de les previsions dels Programes Operatius, es construirà/iniciarà l'Edifici d'Instituts d'Investigació de les àrees de Ciències Socials i Humanitats. 2. Campus de Blasco Ibáñez.
Es completaran les obres de la Biblioteca "Joan Reglà"
d'Humanitats i Educació i s'iniciaran les de recuperació
i adaptació de la Facultat de Medicina i Odontologia. Es completaran
els projectes tècnics que afecten a actuacions de rehabilitació
del campus: adaptació del Col·legi Major Lluís Vives,
Illa Esportiva i Àgora. A més, es negociarà amb la
Universitat Politècnica la recuperació de les instal·lacions
que ara ocupa l'Escola d'Enginyers Tècnics Agrícoles a l'avinguda
Blasco Ibáñez. 4. Infrastructures de suport a la investigació. Es prioritzarà, dins de les previsions dels Programes Operatius, la dotació de recursos als Serveis Centrals de Suport a la Investigació Experimental (incloent-hi la Unitat Central de Suport a la Investigació de la Facultat de Medicina) i al Servei d'Informació Bibliogràfica, així com les inversions necessàries per a mantenir els sistemes informàtics al més alt nivell tecnològic. 5. Altres obres.A càrrec
de les previsions dels Programes Operatius, es construirà/iniciarà
l'edifici que ubicarà l'Institut d'Història de la Ciència
i Documentació "López Piñero" al centre
Històric de València. A més, són objectius
d'aquesta candidatura incrementar i adaptar els espais per al desenvolupament
d'activitats culturals, esportives i associatives dels estudiants i les
estudiantes en els tres campus i també ampliar, d'acord amb els
centres, els espais dedicats a sala d'estudis. Estudiarem i projectarem
àrees de serveis de campus per a la comunitat universitària.
També proposem iniciar les actuacions necessàries per a
eliminar les barreres arquitectòniques que encara subsisteixen
i millorar la seguretat i la qualitat de vida dels membres de la comunitat
universitària.
| 4.2 LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ
Per solucionar aquests problemes, recuperar el prestigi que el seu treball mereix, i avançar significativament en la qualitat i quantitat dels serveis a l'abast de la comunitat universitària proposem les accions següents: 1. Política d'inversions i modernització. Cal efectuar les inversions necessàries en equipament, programari i eines de desenvolupament per potenciar els serveis informàtics, facilitar el treball del personal propi en el desenvolupament de nous procediments en temps més reduïts, permetre la col·laboració i el desenvolupament extern de mòduls i procediments quan la urgència o la falta de recursos propis ho faça necessari, i augmentar les possibilitats futures d'implantació de nous processos com la signatura digital, el control d'accessos o el registre de dades documentals. A més, es fa necessària la renovació de l'aplicació informàtica principal per tal de facilitar la gestió en tots els àmbits, la introducció i el manteniment de les dades i les informacions, i la disponibilitat i la interrelació entre els diferents òrgans i serveis, amb atenció prioritària a problemes com la matrícula dels nostres estudiants o la gestió administrativa. És essencial establir una política d'adquisició i manteniment del parc de computadors personals, prendre en consideració la contractació externa de serveis de manteniment de microinformàtica i dissenyar mecanismes unificats de gestió i manteniment de les aules informàtiques. 2. Suport a la gestió. Pretenem establir els mecanismes adients per a facilitar l'explotació de dades tant per part dels serveis centrals com ajuda a la presa de decisions estratègiques, com per part dels centres i departaments, encarregats de la gestió dels estudiants i de la docència, a fi de possibilitar l'explotació autònoma de les dades, de manera que la descentralització de la gestió tinga el suport d'unes eines comunes. 3. Suport a la docència. Les noves metodologies en l'àmbit de la docència passen pel desenvolupament de noves eines de suport per a aspectes com la informació i l'orientació a l'alumnat, l'elaboració d'horaris, els calendaris acadèmics i d'exàmens, la gestió de l'oferta de curs acadèmic i del pla d'ordenació docent. Addicionalment, com ja ha quedat indicat en el apartat d'estudis, s'avançarà cap al campus virtual, incloent eines telemàtiques de suport a l'activitat docent, eines per a la comunicació entre el professorat i l'alumnat, i nous processos d'ensenyament i experiències d'innovació docent basades en les TIC. 4. Suport a la recerca. Les tecnologies de la informació proporcionen instruments indispensables d'ajuda a la investigació: la gestió de projectes, la transferència dels resultats de la investigació, el suport de grans computadors i d'estacions de treball i de recursos per al càlcul científic. Caldrà impulsar, doncs, aquestes aplicacions. 5. Disseny d'un sistema d'informació integrat i complet, incloent-hi la Web, de manera que les solucions informàtiques i telemàtiques formen un conjunt únic, harmonitzat i projectat a l'exterior, que assegure la integritat i la coherència del conjunt de dades gestionats per la institució. S'evitaran així les duplicacions innecessàries i el desenvolupament caòtic d'aplicacions independents, que done accés als diferents procediments mitjançant interfícies d'aplicació homogènies i amicals. Això permetrà un control segur dels accessos a les taules de dades i possibilitarà un portal institucional complet amb tota la informació adient, tant informació general com informació personalitzada, sense necessitat d'esforços addicionals per al manteniment de la informació a la Web, que ha de convertir-se en una de les fonts essencials d'informació d'ús intern i també cap a l'exterior. 6. Relacions amb els usuaris i les usuàries. A més de les solucions tècniques, la relació fluida i adequada amb els usuaris és fonamental. El procés de renovació ha de basar-se en una major interacció entre els agents involucrats i ha de tenir com a objectiu prioritari millorar la comunicació entre els responsables dels serveis informàtics, els serveis centrals i els usuaris de les aplicacions (responsables de gestió de centres i departaments), potenciant la Comissió d'Informàtica i reconsiderant, si calgués, les seues funcions, per tal de decidir sobre les actuacions necessàries i la prioritat que tenen. Proposem també establir un servei d'atenció a l'usuari per a les consultes sobre el funcionament de les aplicacions i per a la realització de consultes i explotacions personalitzades. 7. Facilitar l'accés a la societat de la informació. Volem potenciar i facilitar l'accés de tota la comunitat universitària a la societat de la Informació, també des del seu domicili, i negociar els preus d'accés a Internet. A més, cal dimensionar adequadament els servidors d'informació, per tal d'assegurar un servei d'accés a la informació suficient, especialment per als estudiants i en especial pel que fa a la Secretaria Virtual. A més a més, proposem avançar en la gestió de llicències i distribució de programes, establint negociacions per a l'obtenció de totes les llicències de programari necessàries, tant en el nivell general com pel que fa grups d'interès especial, en les millors condicions per a utilitzar-lo en l'àmbit acadèmic. 8. Manteniment i millora de les comunicacions,
incloent-hi la xarxa interna, les infrastructures de comunicació
i la connexió exterior per a l'òptim aprofitament de totes
les aplicacions telemàtiques. En aquest sentit, és important
treballar coordinadament amb les altres universitats de la Comunitat Valenciana
per tal d'aconseguir una xarxa de comunicacions de les més altes
prestacions per a tot el sistema universitari valencià.
| 4.3 LA INFORMACIÓ BIBLIOGRÀFICA El Servei d'Informació Bibliogràfica (SIB) és un dels més importants de la Universitat de València, com a dipositari de tots els fons documentals i bibliogràfics de la Universitat en tot tipus de suport físic. Aquests fons, que serveixen per a la docència i la investigació estan, a més, a l'abast de la societat i de tota la comunitat científica. També mitjançant el SIB, els investigadors de la nostra Universitat tenen accés a documents i informació existents en altres centres espanyols i estrangers. El SIB, que s'organitza en diverses unitats i seccions, té com a llocs de referència física la Biblioteca Històrica de la Universitat, l'Arxiu Universitari i les seues grans biblioteques de Campus -com ara la "Gregori Maians" al Campus de Ciències Socials, la de Ciències de Burjassot, les Biblioteques de Ciències de la Salut, on s'inclou la Biblioteca Historicomèdica, i finalment la Biblioteca d'Humanitats i Educació "Joan Reglà" al Campus de Blasco Ibáñez, que entrarà en funcionament al llarg del present curs. En aquestes grans biblioteques, s'inclouen biblioteques específiques i centres de documentació diversos. Les tasques que du a terme el SIB són nombroses i requereixen una gran dedicació del seu personal, per la qual cosa cal dotar-lo i potenciar-lo contínuament davant dels canvis que no deixen de produir-se en la difusió i transmissió de la informació. Igualment, ens hem d'esforçar per facilitar l'accés dels seus serveis als membres de la comunitat universitària, tot i els progressos que ja s'han produït. Cal remarcar també les tasques del SIB en la conservació i la difusió del patrimoni documental històric de la Universitat, la digitalització de fons històrics i d'una part de l'hemeroteca de la Universitat de València, el resultat de la qual pot ser apreciat des de la Web. Des de l'equip de govern volem donar un suport constant al SIB i a les iniciatives del seu personal i dels seus responsables, i com a mesures d'actuació específiques considerem les següents: 1. Millora i ampliació de prestacions, en concret pel que fa als accessos als sistemes de bases documentals i als sistemes internacionals d'informació. 2. Política difusió dels fons documentals propis, principalment a través de la xarxa de comunicacions, seguint el exemple de la biblioteca digital, de què fet esment abans, i per a la qual buscarem la participació d'entitats externes de mecenatge. 3. Manteniment dels sistemes de catalogació i en general dels mitjans tècnics del SIB en el nivell tecnològic més actual. Respecte d'aquesta qüestió, caldrà establir acords de col·laboració amb altres universitats del nostre entorn. 4. Actualització de la plantilla. Cal analitzar la plantilla de personal del SIB, incloent-hi les biblioteques, l'Arxiu històric i les diferents seccions i unitats, per tal de adequar-la a les necessitats actuals i les que es deriven de la posada en funcionament de la biblioteca "Joan Reglà". 5. Accés a les biblioteques.
S'han d'acordar les mesures adients per tal de garantir el accés
a les biblioteques el màxim temps possible, especialment pel que
fa a les biblioteques dels campus universitaris.
| 4.4 LA POLÍTICA DE PUBLICACIONS El Servei de Publicacions, veritable editorial de la Universitat de València, es planteja tres objectius primordials: el primer és oferir a la comunitat universitària materials de suport a la docència, llibres, material didàctic, etc.; el segon és difondre els resultats de les recerques dels investigadors en tots els camps; i el tercer és la difusió de la cultura i del saber des de la Universitat, a través de diferents i nombroses col·leccions. Desenvolupa, a més, un ampli ventall de col·laboracions per a la coedició amb editorials i universitats de la nostra àrea cultural. Cal ara i ací destacar l'important paper que ha jugat el nostre Servei de Publicacions en les commemoracions dels cinquè centenari de la Universitat de València mitjançant la col·lecció Cinc Segles. En els darrers anys, la publicació i la comercialització de diversos tipus de llibres ha experimentat un important increment, i cal intensificar les accions en aquesta línia. Des de l'equip de govern continuarem donant el màxim suport al Servei de Publicacions, i proposem diferents línies d'actuació: 1. Publicació de manuals i materials didàctics. Farem èmfasi en la publicació de manuals i materials didàctics, per tal que els estudiants disposen d'un suport documental, a preus més assequibles que els habituals del mercat, que reculla els continguts de matèries impartides a la nostra Universitat amb les orientacions del seu professorat. En aquest marc, es donarà prioritat a la promoció de la producció editorial en català, tant de material didàctic com dels resultats d'investigació, amb la finalitat de pal·liar els dèficits del mercat editorial científic i acadèmic en la nostra llengua. 2. Publicacions electròniques. Proposem estudiar l'inici d'una línia de publicacions electròniques i d'impressió sota demanda, possibilitant més encara la publicació amb copyright a cost reduït dels materials didàctics elaborats pels nostres professors i professores i pels departaments, inclòs d'aquells adreçats als nostres estudiants d'assignatures especialitzades amb una audiència potencial molt limitada, sempre respectant uns criteris editorials i uns mínims de qualitat exigibles a una publicació amb el segell de la Universitat de València. 3. Millora dels mitjans materials, incloent-hi la ubicació definitiva del Servei, la qual cosa permetrà oferir al públic el conjunt de la seua producció bibliogràfica com a veritable editorial de la Universitat de València. 4. Atenció especial a la distribució
dels fons editats pel Servei, de manera que
siguen coneguts fora de la Universitat i com a mitjà per a obtenir
més recursos.
|