| 3.1 ELS ESTUDIANTS I LES ESTUDIANTES Una bona part de l'activitat de la nostra institució es projecta sobre els estudiants i les estudiantes, no sols com a receptors i primers usuaris del servei públic que l'Estat ofereix, sinó com a membres de ple dret de la comunitat universitària. La Universitat ha de ser un espai de convivència i formació que, més enllà dels aspectes purament acadèmics reglats, incidisca activament sobre el desenvolupament intel·lectual i personal dels estudiants i les estudiantes (el que es denomina "formació integral"). La realitat social i la magnitud de la Universitat de València ha fet que aquest siga un objectiu desitjable però amb una projecció limitada, que necessita ser potenciada i prioritzada. El sistema participatiu que al llarg dels anys hem establert i consolidat, ha de perfeccionar-se i desenvolupar-se encara més. La nova llei estableix un marc diferent que ens obliga a plantejar noves alternatives per a garantir una integració activa dels estudiants i les estudiantes en el govern de la institució, dret i també obligació irrenunciable en una societat consolidada democràticament, tolerant, activa i lliure.
Com a línies d'actuació concretes i complementàries a les que s'exposen en els altres apartats d'aquest programa, proposem les següents: 1. La incorporació al sistema universitari. Un dels problemes principals de la incorporació és la dificultat d'accedir a la titulació que es vol. Per pal·liar aquest obstacle, proposem realitzar una política coordinada amb les restants Universitats de la Comunitat Valenciana, a fi d'afavorir que qualsevol estudiant puga realitzar els estudis que desitge en el marc de la Comunitat Valenciana. 2. El procés de matriculació. Es fa necessària una revisió realista del procés de matriculació actual. Aquesta revisió es plantejarà de forma imminent amb especial atenció a la perspectiva dels estudiants i les estudiantes i habilitant els mecanismes necessaris per a esmenar les dificultats detectades. Amb l'antelació suficient al procés de matriculació, es farà pública l'oferta docent de la Universitat de València, que inclourà els continguts, la bibliografia i altres aspectes rellevants de cada matèria, el professorat que exercirà la docència, la llengua en què s'impartirà i els llocs i horaris on es realitzarà. 3. Els estudis universitaris i el món laboral. Els nostres estudis tenen sentit en la mesura que faciliten la incorporació al món laboral. Cal, doncs, arbitrar mesures que faciliten aquesta incorporació. Així, en primer lloc, s'analitzarà i revisarà el programa de Pràctiques en empreses com a complement formatiu i en el marc de la inserció laboral, parant especial esment a qualsevol indici d'utilització fraudulenta d'aquest mecanisme. Amb aquesta finalitat, es realitzaran les tasques de seguiment i control necessàries en el marc formatiu general i s'intentarà regular un sistema de remuneració just. En segon lloc, s'establirà un Observatori d'ocupació per a proporcionar als estudiants i les estudiantes informació que siga rellevant tant abans d'haver iniciat els seus estudis com una vegada finalitzats. 4. L'atenció a l'alumnat. Es mantindran els serveis d'atenció als estudiants i les estudiantes que depenen de l'actual Vicerectorat d'Estudiants. La gestió d'aquests serveis continuarà adscrita al CADE i al DISE, i serà, per tant, responsabilitat dels estudiants i les estudiantes a través de la figura d'un Delegat nomenat pel Rector. Els diferents programes que es desenvolupen en l'actualitat en el marc de l'àrea de dinamització sociocultural i en l'àrea de serveis de suport a l'estudiant(a) han estat un èxit i són mostra evident de l'eficàcia que tenen. No obstant això, en alguns casos s'ha detectat la necessitat de reformular-los, cosa que es realitzarà en coordinació estreta entre la representació dels estudiants i les estudiantes i els serveis tècnics del CADE. L'ampliació de programes i els fons necessaris en el marc global de la gestió econòmica de la Universitat seran objecte d'atenció preferent, i en concret els programes de solidaritat i ajuda tendents a fer una realitat el principi d'igualtat d'oportunitats. Establirem els programes d'ajudes i subvencions necessaris per a complementar els oferits pels organismes oficials en la línia de l'anterior objectiu prioritari. 5. Difusió de la informació. Es mantindran i reforçaran els serveis d'informació als estudiants i les estudiants, incloent-hi les activitats del DISE, i es promourà la màxima difusió de tota la informació d'interès per a l'alumnat. Es prestarà una atenció especial a la informació relativa a l'oferta docent, els horaris d'atenció dels professors i el desenvolupament de les assignatures. Aquesta informació haurà de ser accessible a través de la xarxa informàtica, com a part del conjunt d'actuacions expressades en l'apartat de les TIC, i s'establiran els mecanismes necessaris per a actualitzar-la sempre que calga. 6. La participació en la vida universitària. A fi de propiciar la participació dels estudiants i les estudiantes en la vida universitària s'establiran espais amb els equipaments adequats per a ser utilitzats per les Associacions de Representants i per Associacions d'estudiants, en la línia de gestió dels denominats "Hotels d'Associacions". També es potenciarà l'accessibilitat a altres espais en què es puguen desenvolupar activitats de tipus cultural i lúdic que estenguen el marc de convivència de la nostra Universitat. 7. Drets, deures i associacionisme. Després de diversos anys de desenvolupament, la nova situació legal i l'evolució social en què ens movem fa necessari revisar, complementar i actualitzar la Carta de drets i deures dels estudiants i les estudiantes. A més, es potenciarà l'associacionisme no només a l'entorn de les activitats acadèmiques o de política universitària i dins del marc dels anys com a universitaris o universitàries, sinó que també fomentarem l'associacionisme una vegada acabats els estudis com a element vinculador de la Universitat amb la societat. 8. Atenció a la diversitat i
solidaritat. Es la nostra voluntat ferma, més enllà
de les declaracions de principis, prestar una atenció especial
als col·lectius que la requereixen en una societat plural i respectuosa.
S'establirà de forma específica un Servei d'atenció
al discapacitat en què es configuren els protocols d'actuació
necessaris que faciliten la incorporació activa d'aquests estudiants.
S'habilitarà una línia pressupostària especial per
a facilitar l'accés d'aquests estudiants a les aules, així
com per al desenvolupament de les activitats docents en condicions dignes.
D'un altre costat, cal no oblidar que l'evolució del món
universitari en el nostre país ens porta a noves situacions entre
les quals destaquen dos nous grups de recent incorporació al món
acadèmic en qualitat d'estudiants: les persones de major edat i
els estudiants i les estudiantes procedents d'altres països, i en
especial de zones desfavorides. En aquest darrer cas, la solidaritat ha
d'abastar també els aspectes del dia a dia d'aquests nous membres
de la comunitat universitària, l'especificitat dels quals mereix
una atenció especial.
| 3.2 EL PERSONAL D'ADMINISTRACIÓ I SERVEIS Els canvis en els sistemes i les tècniques de gestió i administració, juntament amb l'avanç de les tecnologies i la posada en marxa de noves tècniques experimentals, fan del Personal d'Administració i Serveis un element clau en una universitat que aposta per la qualitat i l'eficàcia en els serveis que ofereix. Potenciar i aprofitar la capacitat d'actuació del PAS de la Universitat de València en tots els àmbits professionals des del rigor, la crítica constructiva, la creativitat i la innovació ha de ser una de les línies de acció del govern de la Universitat. És essencial, a més a més, recollir l'experiència del PAS i escoltar els seus suggeriments en el disseny de noves línies d'actuació en la gestió i organització universitària. El Personal d'Administració i Serveis constitueix, de fet, un col·lectiu complex tant per les funcions que ha de desenvolupar com per les diferències quant a situació administrativa. Aquest col·lectiu inclou persones que tenen a càrrec seu tasques molt diverses: tasques administratives i de gestió, tasques de serveis, tasques tècniques molt especialitzades al si dels serveis generals, tasques de suport als laboratoris de docència i investigació, i d'altres d'específiques que ha anant generant l'activitat universitària. A més, la seua vinculació a la Universitat és ben diversa tenint en compte que una gran part són funcionaris de Administració General, uns altres ho són de l'Administració Especial o de cossos com ara el d'Arxius i Biblioteques, uns altres són treballadors amb contracte laboral i, encara més, en tots els casos es poden donar situacions temporals o d'interinitat. Aquesta complexitat, que deriva de la dimensió i el creixement de l'activitat de la Universitat de València, incideix de manera diversa en totes les àrees i haurà de tenir-se en compte a l'hora de dissenyar polítiques específiques. Hem de dir, però, que tot aquest personal té una importància cada vegada major en el suport de la vida universitària. No serà possible una Universitat de qualitat sense el suport que el Personal d'Administració i Serveis dóna a la docència, a la investigació i a la gestió d'aquestes. Amb el nostre programa, volem aprofundir en les idees bàsiques de formació, professionalitat, participació i transparència, a través d'actuacions com les que comentem tot seguit. 1. Revisió de la plantilla i la relació de llocs de treball, posant l'èmfasi en criteris objectius i transparents. A aquesta definició de plantilla, haurà d'arribar-s'hi després d'un procés de negociació amb els representants dels treballadors i les treballadores. En aquest sentit, es farà una publicació periòdica i sistemàtica de la relació de llocs de treball especificant tant els existents com els previstos, relacionant vacants, definint funcions, responsabilitats i característiques. En aquesta definició de plantilla, haurà de tenir-se en compte la complexitat creixent dels Serveis Generals de la Universitat i també la incorporació de personal tècnic als diferents Serveis, Departaments i Instituts, del qual la nostra Universitat té una necessitat cada vegada major. 2. Revisió i actualització dels sistemes d'accés i promoció. La Universitat de València aposta per la promoció del seu personal, en el marc de les funcions que s'han de desenvolupar en els diferents centres i serveis. Es posaran en marxa sistemes de promoció per al personal de l'administració i especialment es dissenyaran programes que permeten la promoció del personal d'administració especial dins de la Universitat, tenint en compte el nou marc legal establert per la LOU. En els processos d'accés i promoció, quedarà garantida la transparència i l'aplicació dels principis d'igualtat i mèrit. 3. Política de retribucions Negociarem, amb els representants dels treballadors, l'establiment d'un complement de productivitat per al PAS de la Universitat de València. Reivindicarem davant del govern de la Generalitat Valenciana un tractament retributiu d'acord amb el de la resta de l'Administració Pública i un finançament específic. 4. Constitució de grups d'anàlisi
o millora per als canvis dels procediments administratius i de
gestió o de funcionament, en què participen membres del
Personal d'Administració i Serveis. És necessari conèixer
l'opinió i l'aportació d'idees noves dels professionals
per a aconseguir eficiència i qualitat en els serveis. Creiem que
l'experiència adquirida per les persones que desenvolupen les seues
funcions en centres, departaments i serveis és un valor que cal
aprofitar. 6. La negociació.
L'actual equip rectoral ha elaborat un document de treball sobre condicions
de treball del Personal d'Administració i Serveis. El contingut
d'aquest document és, a hores d'ara, objecte de negociació
amb els representants dels treballadors. Prenent com a base aquest document,
la nostra candidatura es proposa continuar la negociació amb els
sindicats per tal de tancar el màxim nombre d'acords que deixen
establertes les condicions de treball per al personal de la Universitat
de València i desenvolupen mesures d'acció social i de salut
laboral.
| 3.3 EL PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR L'entrada en vigor de la LOU obliga a prestar una particular atenció al capítol de personal docent i investigador dins de les polítiques a seguir per la nostra candidatura. Encara que, de fet, no es tanca el procés normatiu de reforma del règim del PDI, la total implantació dels nous criteris demana un ulterior desenvolupament normatiu, que haurà de ser protagonitzat pels Governs central i autonòmic, en el qual les universitats hauran de tenir un actitud ferma de defensa dels interessos del seu personal. Tot això dificulta extraordinàriament la presentació de propostes tancades en matèria de política de personal docent i investigador: encara no ha passat el primer mes de vigència de la LOU i no s'albira els resultats a què conduirà l'indicat desenvolupament normatiu. En tot cas, és necessari determinar els objectius que han de guiar les actuacions en el futur immediat i les propostes per a aconseguir-los, després d'un període de reflexió i anàlisi que abaste tota la comunitat universitària. Cal esgotar les possibilitats que ofereix el nou marc amb l'objectiu de buscar una major estabilitat dels professors i les professores que acrediten la seua excel·lència com a docents i investigadors, i d'incentivar la permanent superació dels que l'hagen aconseguit. També s'haurà de treballar per recuperar el concepte de carrera docent dins d'aquest nou marc. Així doncs, dos són els grans reptes que en l'actual context es plantegen des del punt de vista del personal docent i investigador: el compromís de la nostra Universitat en la millora de la docència i la investigació, per tal de consolidar la universitat de qualitat per a tothom a què aspirem, i els que s'originen en l'aprovació de la Llei Orgànica d'Universitats, que, com és sabut, implica una alteració radical del marc jurídic que regula el professorat quant a categories professionals, sistemes de selecció i retribucions. 1. Millora de la qualitat de la docència. L'actualització i el reciclatge del professorat és condició necessària del procés de renovació docent. En aquest àmbit, destaquen l'actualització en tecnologies de la informació i de la comunicació, les tècniques d'aprenentatge i el perfeccionament del coneixement de la llengua pròpia de la Universitat. Incentivar la participació del professorat en els processos de renovació docent és, per tant, un repte i una necessitat. Caldrà contemplar actuacions que tinguen en compte les especificitats de cada àrea i que queden reflectides en la dedicació docent o en l'establiment de complements retributius, si escau. 2. Actualització i estabilització de la plantilla. El compromís amb una Universitat de qualitat requereix una plantilla de PDI estable que es corresponga amb les necessitats reals de la institució. En conseqüència, una prioritat clara de la política en matèria de PDI és l'estabilització de la plantilla, la qual cosa implica, entre altres actuacions: actualitzar-la d'acord amb les necessitats derivades de la implantació completa dels nous plans; treballar per reduir al màxim el nombre de professors i professores amb contractes precaris, possibilitant l'accés a contractes i/o categories més estables; i regular la situació dels investigadors que treballen, per mitjà de formes contractuals laborals, dins de contractes i/o projectes d'investigació. 3. Promoció i carrera docent en el marc de la LOU. La implantació de la LOU fa necessari revisar profundament la política seguida per la Universitat de València en matèria de personal docent i investigador. Tal política es basava en la carrera docent que prioritzava la formació, facilitava la promoció i permetia l'adequació de les plantilles als objectius de la docència i investigació. En el marc actual ens proposem establir una política de promoció del professorat que permeta el desenvolupament d'una carrera docent en el marc de la LOU i que aprofite o neutralitze, si cal, les noves formes contractuals que estableix. Serà decisiu igualment estudiar els concursos d'accés a places de funcionari com a mecanisme per a limitar les conseqüències negatives que es puguen derivar del fet que la Universitat s'allunye dels procediments de selecció del professorat funcionari. Per últim, participarem de manera activa i decidida en la posada en marxa dels complements autonòmics per al professorat i exigirem un finançament específic. 4. La incorporació de nou professorat. La LOU i la situació actual de la universitat limita la incorporació de nou professorat. Aquest fet és especialment problemàtic pel que fa als becaris d'investigació. Lluitarem per possibilitar la incorporació dels becaris com a professors a la finalització de la beca, considerant com a mèrit preferent per a l'accés a tal condició el seu treball com a becaris. Igualment, reivindicarem la seua situació professional davant de les autoritats competents a fi que, al més aviat possible, els siguen reconeguts els seus drets socials. 5. La mobilitat del PDI. La mobilitat
del professorat és important per a millorar la docència
i la investigació. Per tant, cal facilitar els intercanvis de professors
amb altres universitats per mitjà dels convenis existents i promovent
i millorant el programa de sabàtics.
1. Drets sindicals. L'activitat sindical s'ha consolidat com un element bàsic per a compatibilitzar els objectius institucionals amb els drets individuals i col·lectius de totes les persones que desenvolupem el nostre treball en la Universitat. Les funcions de les organitzacions sindicals i dels òrgans de representació dels treballadors i les treballadores (Juntes de Personal, Comitè d'Empresa), a més de legítimes, resulten clau en aquest àmbit, sense menyscapte del que puguen disposar els Estatuts en matèria de representació dels diferents col·lectius. Pretenem aconseguir que les relacions entre els òrgans de govern i la representació sindical dels treballadors i les treballadores de la Universitat es desenvolupen en un clima de diàleg i transparència que potencie la negociació i facilite la consecució d'acords. D'altra banda, les organitzacions sindicals i els òrgans de representació disposaran dels mitjans necessaris i adequats per al compliment de les seues funcions de representació i control. Es mantindrà la Mesa Negociadora de la Universitat i s'instarà la Generalitat a la constitució de la Mesa Sectorial d'Universitats de la Comunitat Valenciana. 2. Associacions. La LOU i els Estatuts estableixen els mecanismes mitjançant els quals els membres de la comunitat universitària participen en els òrgans de govern o representació de la Universitat. Més enllà d'aquesta participació han de generar-se espais on tinga lloc la discussió i l'anàlisi dels problemes de la institució, de la política universitària i de la societat en general. Serà en aquests espais on les universitàries i els universitaris s'associen en agrupacions amb idees i objectius comuns. Aquest tipus d'associacionisme serà propiciat des del govern de la Universitat. 3. El compromís per la igualtat. L'article 11è dels Estatuts de la Universitat de València estableix la no-discriminació per raons de sexe, naixement, llengua, opció sexual o ideologia. Tanmateix, quan considerem la situació de les dones com a col·lectiu, es fa palesa una situació desequilibrada. El seu grau de participació en alguns àmbits de la vida universitària no es correspon amb la dimensió del seu col·lectiu, situació que també es produeix en altres institucions públiques de la nostra societat. Cal treballar per tal de superar
aquesta situació al si de la nostra Universitat i de la societat
que ens envolta. És aquesta una tasca col·lectiva que ha
d'implicar tots els universitaris i les universitàries, i des de
l'equip de govern donarem suport a les iniciatives que tendisquen a la
superació d'inèrcies i hàbits socials que a hores
d'ara condicionen negativament la promoció de les dones dins i
fora de la Universitat, iniciatives com ara la constitució d'un
Observatori per al seguiment de la participació de la dona en la
vida universitària. Igualment, encoratjarem les estudiantes de
l'ensenyament mitjà perquè opten a tot tipus d'estudis,
per damunt de qualsevol orientació de gènere. Aquesta iniciativa
es coordinarà amb els centres d'ensenyament mitjà. 4. Serveis socials universitaris. Com a compromís de la comunitat universitària amb el seu entorn i amb les persones que la formen, cal aprofundir en la temàtica dels serveis socials universitaris. Amb aquesta finalitat, es preveurà un programa articulat d'aquests serveis que contemple, d'una banda, la utilització dels nostres recursos humans en forma de voluntariat social i, d'altra, la previsió de serveis socials per als membres de la comunitat universitària.
|